9423 Ágfalva, Fenyő utca 24.
Hasznos programok
Felkészítő szeminárium projektmegvalósítók részére
Ismerkedés a Sopronkőhidai Büntetésvégrehajtási Intézetben
FELKÉSZÍTŐ SZEMINÁRIUM PROJEKTMEGVALÓSÍTÓK RÉSZÉRE
(emlékeztető)
Időpont:November 4: (cs):
Helyszín: Tervezésünk ellenére, praktikus okokból mégsem a bérelt Esélyegyenlőségi Irodában, hanem a NOE Soproni Csoportjának Irodájában tartjuk a találkozót
Jelen vannak:
Projektmenedzsment:
Mentorok:
Potenciális önkéntes-jelöltek:
A találkozó menete
Elsődleges célcsoport kiválasztásának előkészítése
(Fogyatékosság-típusonként 1-1 helyi szakember beszámolója)
Siketek és nagyothallók: Tóthné Varga Izolda
Mozgássérültek: Inczédiné Karácsony Andrea
Értelmi fogyatékosok:Rosta Jánosné
Egyéb hátrányos helyzetű: Horváth Zsuzsanna
Téma: Melyek lehetnek számukra a legfontosabb esélyegyenlőségi kérdések
Program megnevezése: Sikeres Equal-programmal való ismerkedés a Sopronkőhidai Büntetésvégrehajtási Intézetben
Program időpontja: 2010. december 15.
Résztvevők száma: 25 fő (ld. jelenléti ív)
A program rendkívül érdekes, hatásos és hasznos volt szakembereink számára. Szakembereink nagy része nem járt még ilyen zárt és szigorú intézményben. Az intézményt bemutató csoportvezetést megelőzően az intézmény szakemberei két sikeres projektjüket is bemutatták számunkra.
A programot követően szakembereink egy tárgyalóteremben folytatták a programot, ahol az intézménylátogatás szakmai tapasztalatait megosztották egymással és kielemezték.
(Emlékeztető)
Időpont: 2010. szeptember 15.
Helyszín: Tervezésünk ellenére, praktikus okokból mégsem a bérelt Esélyegyenlőségi Irodában, hanem a NOE Soproni Csoportjának Irodájában tartjuk a találkozót
Jelen vannak:Projektmenedzsment:
Mentorok:
Potenciális önkéntes-jelöltek:
A találkozó menete
A Projekt adatai:
Projekt időtartama: 2010. szeptember 1.-2012. február 29. (18 hó)
Konzorciumi megállapodás alapján két civil szervezet projektje
Partnerek neve |
Támogatás összege |
Főkedvezményezett: |
27 454 554 Ft (ebből előleg: 6 863 638 Ft) |
Kedvezményezett 1 |
25 676 400 Ft (ebből előleg: 6 416 350 Ft) |
Összesen: |
53 127. 954 Ft |
A projektben résztvevő személyek részletesen:
Név |
Munkatapasztalat (év) |
|
Nagy Tamás projektmenedzser |
|
tanár |
Csizovszki Sándor |
20 |
szociálpolitikus, gyógypedagógus |
Máté Judit pénzügyi vezető |
10 |
mérlegképes könyvelő |
Mózesné Tompos Brigitta |
6 |
szociálpedagógus |
Csizovszkiné Szabó Erzsébet |
2 |
pszichológus |
Fejes Zoltánné mentor |
15 |
tanár, közoktatásvezető |
Illés Sarolta mentor |
15 |
gyógypedagógus, közoktatásvezető |
Inczédiné Karácsony Andrea |
6 |
szociálpedagógus |
Tesch Tibor mentor |
5 |
szociálpedagógus |
Czetin Zsuzsanna mentor |
4 |
szaktanár |
Alapítványunk céljaihoz illeszkedés:
A projekt kidolgozása során - figyelembe véve a kiírásban foglalt keret-szabályokat - igyekeztünk egyetlen, rövid mondatban megfogalmazni a projekt és egyben szervezetünk, stratégiáját a hosszú távú célok elérése érdekében. Viták és beszélgetések során kialakult ez az egy mondat, mely így hangzik: "Esélyt az esélyteleneknek!" kissé bővebben: Olyan világot szeretnénk, ahol mindenki számára nyílik esély a méltóságteljes, emberi életre.
A fentiek megvalósításához a tervezett projekt többféle hozadékkal is rendelkezik.
Projekttevékenység megoszlása:
A célcsoportokra vonatkozó helyzetelemzés:
A fentieket figyelembe véve alakítottuk ki a projekt keretében végzendő tevékenységeket és azok módszereit, ezek - hitünk szerint - megfelelő választ adnak a feltárt hiányokra és nehézségekre, így projektünk - felmérés eredményeire tekintettel - a kellő indokoltsággal rendelkezik.
Az első célcsoport helyzetét munkahelyi és életvezetési mentorálással, a digitális esélyegyenlőséget enyhítő képzéssel és önkéntes munka-kipróbálással kívánjuk enyhíteni. A projekt továbbá kialakít és fenntart egy panasz és tanácsadó irodát az ismertté vált, esélyegyenlőséget sértő esetek feltárására és kezelésére. Az iroda működését a projektben résztvevő szakemberek és önkéntesek látják el.
A második csoport attitüdjét és ismereteit előadások,workshopok szervezésével kívánja a projekt javítani.
A megfelelő, hatékony munka érdekében be kívánjuk vonni külföldi partnereink tapasztalatait, tanulmányutak és külföldi szakértők által vezetett szemináriumok formájában. A projekt megvalósítók (menedzsment, mentori csoport,pszichológus, önkéntesek) felkészültségét tréningek, szemináriumok és előadások szervezésével kívánjuk biztosítani.A projekt célja:
A projekt általános célja: a beavatkozási területen élő, hátrányos helyzetű csoportok esélyegyenlőségének javítása, hátrányaik csökkentése.
A projekt konkrét céljai:
1.A projektbe bevont, hátrányos megkülönböztetésének kitett, emberek esélyegyenlőségének javítása, mentori támogatás segítségével.
Csatlakozó indikátorok: 25 fő hátrányos helyzetű munkavállaló támogatása a projekt végéig és az utánkövetési időszakban.
2.Másutt is alkalmazható eljárások és támogatási módszerek kidolgozása.
Csatlakozó indikátorok: "Jó gyakorlatok" kiadvány elkészítése a projekt befejezéséig.
3.Hálózatépítés, együttműködés, más, az esélyegyenlőség területén működő szervezetekkel, a támogatási minél szélesebb lefedettsége érdekében.
Csatlakozó indikátorok: 10 formális együttműködési szerződés aláírása és működésének kipróbálása a projekt befejezéséig, illetve az utánkövetési időszakban.
4.Önkéntesek képzése és foglalkoztatása az esélyegyenlőség megvalósulásának civil kontrollja érdekében.
Csatlakozó indikátorok: 5 önkéntes képzése és foglalkoztatása a projekt végéig és az utánkövetési időszakban.Elsődleges célcsoport:
A már bemutatott pályázati célkitűzéseknek megfelelően közvetlenül érintett célcsoportba azon személyeket soroltuk, akik a projekt aktív részesei. A vegyes összetételű, 25 fős csoport részben hátrányos helyzetű, részben pedig különböző fogyatékossággal élő fiatalokat és felnőtteket jelent az alábbi megoszlásban:
A fiatalok csoportba választásában az az elv is érvényesült, hogy esetükben milyen esélye van annak, hogy egy hatékony projektmunka hatására képesek lesznek olyan készségek elsajátítására, amelyekkel maguk és csoportjuk esélyegyenlőségének aktív részeseivé válhatnak. Előfelméréseink alapján az egyes alcsoportok gondköre más és más, de mindnyájukat egységesen érintő gondkör a társadalomba való integrálódás súlyos akadályozottsága.
Szükségletek és esélyegyenlőséget érintő gondkörök:
Régiónkban a romák majd 75 százalékának legfeljebb nyolc osztályos végzettsége van. A szakiskolákban és speciális szakiskolákban tanulmányokat folytató fiatalok lemorzsolódási aránya 60-70 %-os. vagyis közülük nagyon kevesen jutnak piacképes szakmákhoz. A kedvezőtlen gazdasági és szociokulturális háttér (szülők iskolázatlansága) egyik fő oka a munkanélküliségüknek s a szegénység az oktatási elmaradottságot újratermeli. A gazdasági szakértők szerint legnagyobbrészt az alacsony iskolázottság és képzettség az oka annak, hogy a romák helyzete katasztrofálisnak mondható a munkaerő-piacon.
A siketek és nagyothallókra esetében a kisebbrendűségi érzéshez általában párosul a kompetenciaérzés hiánya. Ez nehezíti a hozzáillő munkahely megtalálását, a megfelelő szakmai végzettség megszerzését. Munkavégzéssel kapcsolatban jellemző igények a hallássérülteknél a következők: szűkre szabott figyelem, mert túl sok vizuális inger nyugtalanná, szétszórttá teheti őket, mivel elsődlegesen a vizuális ingerekbe kapaszkodnak; monoton, kitartást igénylő munka tűrése; manuális jellegű munka; alapos, pontosságot és türelmet megkövetelő feladatok.
A mozgáskorlátozottak komplex szociális hátrányban vannak a társadalom ép tagjaival szemben. Számukra már a lakásból való kijutás is gyakran akadályokba ütközik. Gondok merülnek fel a tömegközlekedés, a közintézményekbe való bejutás, az oktatásban való részvétel, a művelődés, a kultúra és a szórakozás esetében is: az intézmények fizikailag megközelíthetetlen "várak", sok-sok lépcsővel. Az esélyegyenlőséggel kapcsolatos problémáik összetettek: elsősorban anyagi természetűek, mert nem áll rendelkezésre kellő mennyiségű pénz, másodsorban pedig szemlélet- és hozzáállásbeli kérdéseken múlnak
Az enyhe fokban sérült értelmi fogyatékos fiatalok és felnőttek csoportjára jellemző az intellektuális alulteljesítés. Az eddig ismert neuro- és pszichodiagnosztikai eljárásokkal nem mindig különíthetők el pontosan a gyengetehetségű épektől, illetve a mentálisan retardáltaktól. Iskolai és társadalmi integrációjuk minden "látványos" igyekezet ellenére stagnál. Közülük is kiemelten súlyos problémákkal küzdenek az intézményi nevelésben felnövő és onnan kikerülő személyek. A nyílt munkaerőpiacra kerülésük nehezítettsége mellett az otthonteremtés nehezítettsége is kapcsolódik
Az eredményesen záruló projektmunka közvetett hatása jóval tágabb. Projekttervünk, hogy az itt bevont és képzésben résztvevő fiatal felnőttek képesek legyenek csoportjuk társadalmi érvényesülésének, érdekképviseletének növelésére, s ezáltal az egyes hátrányos helyzetű társadalmi csoportok esélyegyenlőségének növelésére.
A projektben részvevők adatait:
|
Férfi |
Nő |
Összesen |
1. Életkor szerinti megoszlás |
|
|
|
1.1. 15-24 év közötti |
12 |
9 |
21 |
1.2. 25-54 év közötti |
3 |
1 |
4 |
1.3. 55-64 év közötti |
0 |
0 |
0 |
2. Iskolai végzettség szerinti megoszlás |
|
|
|
2.1. Alapfokú iskolai végzettség |
9 |
7 |
16 |
2.2. Középfokú végzettség |
6 |
3 |
9 |
2.3. Középfokú oktatást követő, nem felsőfokú végzettség |
0 |
0 |
0 |
2.4. Felsőfokú végzettség |
0 |
0 |
0 |
Önkéntesek bevonása és foglalkoztatása
A projekt során 5 önkéntes bevonását tervezzük. Az önkéntesek bevonása a következők szerint történik:
1. Kiválasztás
Az önkénteseket azokból kívánjuk toborozni, akikkel eddigi munkánk során kapcsolatba kerültünk és akikről tudjuk, hogy elkötelezettek az esélyegyenlőségi kérdésekben. Ez 30-35 főt jelent, akiket felkérünk a munkára.
2. Képzés
a) Tanulmányutak a hasonló, az EQUAL program keretében megvalósuló projekt helyszínekre.
b) Esélyegyenlőségi szeminárium az esélyegyenlőséget érintő törvényi és hatósági előírásokról, illetve a "jó gyakorlatok" ismertetésével.
c) Csapatépítő tréning, az egységes csoporttá szervezés érdekében.
d) Konfliktuskezelő tréning, a feladat jellegéből következő, várhatóan súlyos viták és konfliktusok megoldásához szükséges kompetenciák elsajátítása érdekében.
3. Foglalkoztatás
Az esélyegyenlőségi iroda ügyeletét az önkéntesek látják el. Feladatuk az esetfelvétel, az előszelekció (annak eldöntése, hogy az ügy valóban az esélyegyenlőség tárgyköréve tartozik) valamint a felvett eset megfelelő kezelésének elindítása. ( a megfelelő szakember felkérése, hatóságoknál történő közben járás stb.)
Mentori csoport létrehozása és működtetése
A mentori csoport a foglalkoztatott és a munkát vállalni kívánó hátrányos helyzetűek támogatására jön létre. Az ilyen munkavállalók számára a munkahelyi, illetve hivatali esélyegyenlőséghez való jog nem nyilvánvaló, a legtöbb esetben nem is ismerik mindazon jogokat, melyek megilletik őket.
Ezért a projekt célcsoportját alkotó hátrányos helyzetű munkavállalók mellé hivatásos, professzionálisan kiképzett mentorokat rendelünk, akik munkahelyi ügyeikben, a hivatalokkal folytatott ügyintézésük során segítik őket.Mentori csoport képzése és foglalkoztatása
1) Képzés
A mentorok képzéséhez és felkészítéséhez speciális képzési formákat dolgozunk ki.
a) Tanulmányutak a hasonló, az EQUAL program keretében megvalósuló projekt helyszínekre.
b) Részvétel nemzetközi konferencián. A projekt keretében a nemzetközi tapasztalatcsere keretében konferenciát szervezünk, melyen a mentori csoport mentorai megismerkedhetnek a külföldi tapasztalatokkal az esélyegyenlőséggel kapcsolatban.
c) Felkészítő szeminárium a mentorok részére. Az esélyegyenlőséggel kapcsolatos jogszabályi háttér ismertetése, valamint a probléma pszicho-szociális hátterének ismertetése.
d) Internethasználati képzés. Az internet használata, különös tekintettel a keresők használatára, link gyűjtemények létrehozása, könyvjelzők kezelése. A képzés célja az interneten fellelhető friss információk összegyűjtése és rendszerezésének képessége, az esélyegyenlőségi munka hatékonyságának növelése érdekében.
e) Asszertív tréning a mentori csoport részére. Célja a mentorok csapattá szervezése, mentális bevonása a projektbe.
f) Tanulmányút a projektmenedzsment és a mentori csoport részére, a külföld partnerhez, az ottani helyzet, eredmények és eljárások megismerése érdekében.
g) Hálózatos együttműködések hatékonyság-optimalizálás a nemzetközi gyakorlat átvétele - szeminárium sorozat külföldi előadókkal a "jó gyakorlatok" átvétele érdekében.2 Foglalkoztatás
a) Workshopok a mentori csoport és az önkéntesek részére, havi rendszerességgel a projekt eredményeinek ismertetése és a problémák feltárása érdekében.
b) Mentorálás. A célcsoport tagjait kiscsoportokba osztjuk, melyek mellé mentort rendelünk. A mentor segíti a csoportjába tartozókat a munkahelyi, hivatali és a mindennapi életben felmerülő problémáik kezelésében. A támogatás kiterjed - a fentieken kívül - a mindennapi életvezetés támogatására is.
A helyi aktorok számára rendezett esélyegyenlőségi képzések és akciók
1. Szemináriumok és előadások
Esélyegyenlőségi kézikönyv. A kézikönyv tartalmazza az esélyegyenlőségre vonatkozó jogszabályokat, eljárásrendeket és esettanulmányokat. Az elkészített kézikönyvet 500 példányban, ingyenesen eljuttatjuk a helyi társadalom fenti képviselői számára.
A "jó gyakorlatok" elterjesztését az indokolja, hogy az esélyegyenlőségről kialakult közbeszéd rendkívül elméleti jellegű, szinte kizárólag a jogi szabályozás és a hatósági eljárások ismertetésére terjed ki és kevés szó esik a gyakorlati megvalósításról, holott erre lenne nagyobb igény.
1. Képzési módszerek kialakítása, kipróbálása; Speciális képzési tematika kidolgozása és akkreditációja hátrányos helyzetűek számára a digitális esélyegyenlőség megteremtéséhez, mindenek előtt az internethasználat terén. Az akkreditált képzés bármely felnőttképzéssel foglalkozó szervezet számára hozzáférhetővé tesszük. Ezzel kapcsolatosan egy próbaképzést is végrehajtunk.
2. Projekt kiadvány (esélyegyenlőséggel, munkalehetőségekkel, rendezvény-műsorokkal) periodika, havi kiadásban. Elsődlegesen a projekt során tapasztalat saját esettanulmányokat, valamint a tanulmányutakon látottak publikálása a periodika feladata. A kiadványt, a projekt nemzetközi jellegének megfelelően, idegen nyelvre is lefordítjuk.
3. Előadássorozat a helyi munkáltatók HR menedzserei számára az esélyegyenlőség biztosítása érdekében. A program fontos része az esélyegyenlőségből fakadó tennivalók ismertetése a hivatalok és munkáltatók HR menedzserei számára, akik elsőként találkoznak a hátrányos helyzetű munkavállalókkal.
Digitális esélyegyenlőségi tréning speciális célcsoportnak (5 x 6 nap) 2011:
Egyebek:
(Emlékeztető)
Időpont: 2010. október 27..
Helyszín: Tervezésünk ellenére, praktikus okokból mégsem a bérelt Esélyegyenlőségi Irodában, hanem a NOE Soproni Csoportjának Irodájában tartjuk a találkozót
Jelen vannak:Projektmenedzsment:
Mentorok:
Potenciális önkéntes-jelöltek:
A találkozó menete
A: Asszertív tréning mentoroknak: 2010.november 8-9-10. ( naponta 6-6 óra)
B: Internethasználati képzés mentoroknak:
(Emlékeztető)
Időpont: 2010. november 30.
Helyszín: Tervezésünk ellenére, praktikus okokból mégsem a bérelt Esélyegyenlőségi Irodában, hanem a NOE Soproni Csoportjának Irodájában tartjuk a találkozót
Jelen vannak:
Projektmenedzsment:
Mentorok:
Önkéntesek:
A találkozó menete
Asszertív tréning:
Tréner: Hegymegi Tünde pszichológus
A tréning célja
A tréningen résztvevők váljanak képessé a különböző kommunikációs viselkedésmódok beazonosítására, ismerjék meg az önérvényesítő kommunikáció jellemzőit és technikáit, szerezzenek tapasztalatokat az önérvényesítő kommunikációs technikák alkalmazásában.
A tréning tartalma
Kommunikációs viselkedésmódok felelevenítése
Asszertív viselkedés a testbeszédben
Általános asszertív szóbeli technikák
Agresszió kezelése: kapcsolaterősítő technikák érdekütköző helyzetekben
Szubmisszió kezelése: érdekérvényesítő technikák érdekütköző helyzetekben
Személyes ajánlások az asszertív viselkedés kialakítására, asszertivitást igénylő helyzetek beazonosítására
Énkép és a visszacsatolt kép viszonya
A tréning eredménye
A tréning résztvevői képesek lettek az eltérő érdekekkel terhelt helyzetekben beazonosítani saját céljaikat leginkább szolgáló kommunikációs viselkedésmódot és használni azt.
Csapatépítő tréning (Képek a trénigről)
Tréner: Némethné Szigethy Katalin
Tréning célja
Ez a képzési forma az egyén és a csapat együttes fejlesztésére koncentrál, amely során játékos, újszerű gyakorlatokkal érjük el a résztvevők közti együttműködés és kommunikáció minőségi javulását, a munkatársak jól működő csapattá válását.
Témakörök:
Módszertan
A csapatépítő tréningeken a legfontosabb fejlődésre késztető erő az egyén saját tapasztalata, szembesülése a saját és a körülötte lévő emberek jellemvonásaival, kommunikációs és viselkedési stílusával. A tréningen a résztvevők különböző gyakorlatokat hajtottak végre kiscsoportokban. A sikeres megoldásokhoz azonban nem elég az egyéni jó teljesítmény és ambíció - a csapatnak összességében kell jól teljesítenie, illetve az esetleges kudarc is a csapat egészét illeti. A gyakorlatok eredményes végrehajtásának alapvető feltétele a csapatmunka, a résztvevők közti többirányú kommunikáció, egymás segítése és ösztönzése.
Konfliktuskezelő tréning:
. Tréner: Némethné Szigethy Katalin
A konfliktusról általában
II. A konfliktus kialakulásának folyamata
III. A konfliktusok kezelése konkrét helyzetekben
IV. Konfliktuskezelési technika: az asszertív viselkedés
V. Megterhelő kommunikációs helyzetek, az asszertivitás akadályai
Irodai munka egyeztetése (időrend, kulcsok, jelenléti ív, adminisztráció, számítógép és telefon használata)
(Emlékeztető)
Időpont: 2010. december 15.
Helyszín:Jégverem étterem különterme
Jelen vannak:
Projektmenedzsment:
Mentorok:
Önkéntesek:
A találkozó témái:
Képzési időszak: 2011. április-júniusig
Képzési órák száma: 150 óra
Képzés rendszere: 5 x 6 nap x 5 óra:egy csoportban, két profi képzést-vezető szakember irányításával
A célcsoport tagjai alapvetően mindannyian pozitíven viszonyultak a képzéshez. Szívesen vettek azokon részt. Ezt támasztja alá a szinte 100 %-os részvételi arány és az a tény, hogy lemorzsolódás nem volt. Egy-egy kimaradást, többletfeladat vállalásával pótoltak. Ezen időszakban nagyon jó kapcsolat alakult ki, mentorok, kliensek és a képzést vezető informatikus szakemberek között. A siketet és nagyothalló célcsoport tagjai különleges bánásmódot igényeltek.
Számukra nem volt elég az írott vagy szájról olvasással való kommunikáció: gyakorlatilag végig jelnyelv-tolmács biztosításával kommunikáltunk velük. Talán ők voltak a leghálásabbak. Az oktatási időszakokon túl is minden percet megragadtak, hogy számítógép mellé kerülhessenek. Jó volt, hogy a projekt részben étkezési támogatással, részben pedig közvetlenül a célcsoportnak átnyújtható képzési támogatással motiválta klienseinket. Jó volt az is, hogy ebben az időtartamban elkezdődtek a találkozók a célcsoport tagjai és a helyi szakemberek között.
Program megnevezése: Sikeres Equal-programmal való ismerkedés a Sopronkőhidai Büntetésvégrehajtási Intézetben
Program időpontja: 2010. december 15.
Résztvevők száma: 25 fő (ld. jelenléti ív)
A program rendkívül érdekes, hatásos és hasznos volt szakembereink számára. Szakembereink nagy része nem járt még ilyen zárt és szigorú intézményben. Az intézményt bemutató csoportvezetést megelőzően az intézmény szakemberei két sikeres projektjüket is bemutatták számunkra.
A tervezett tevékenységek legfőbb célja, hogy hatékonyan és modellértékű módon járuljanak hozzá a visszaesések számának csökkentéséhez, a bevont célcsoport tagjainak hosszú távú társadalmi és gazdasági integrációjának elősegítéséhez. A projekt a szokásos magyarországi gyakorlathoz képest számos új elemet tartalmaz. Korábban nemcsak a hasonlóan széles intézményközi együttműködésre, de a képzés – foglalkoztatás – utógondozás ilyen típusú, komplex megoldásának alkalmazására sem volt még példa. A projekt innovatív elemének tekinthető továbbá az is, hogy annak előrehaladásáról folyamatos tájékoztatást nyújtunk a szakmai közösségnek, a potenciális munkaadó partnereknek és a széles nyilvánosságnak egyaránt. A projekt megvalósítása egy nemzetközi együttműködés keretében holland, német és angol fejlesztési partnerségek munkájához is kapcsolódik. A Nemzetközi Megállapodásban (TCA) a Sopronkőhidai Fegyház és Börtön vezette magyar konzorcium legfőbb feladata a munkaadók bevonásának általános vizsgálata és összehasonlító elemzése.
A programot követően szakembereink egy tárgyalóteremben folytatták a programot, ahol az intézménylátogatás szakmai tapasztalatait megosztották egymással és kielemezték.
Program megnevezése: Látogatás EQUAL helyszínre (külföldi jó gyakorlat megtekintése Wiener Neustadtban –
Lebenshilfe Niederösterreich 2700 Wiener Neustadt, Viktor-Kaplan-Straße 2
Tel: 02622/21601, Fax: 02622/21601-30
E-Mail: geschaeftsfuehrung@noe.lebenshilfe.at
Internet: www.noe.lebenshilfe.at
Program időpontja: 2011. január 21.
Jelen vannak:
Sorszám |
Név |
Státusz/fogl. |
Nagy Tamás |
Projektmenedszer/tanár |
|
Csizovszki Sándor |
Szakmai vez./szoc.politikus |
|
Inczédiné Karácsony Andrea |
mentor/ szociálpedagógus |
|
Illés Sarolta |
mentor/gyógypedagógus |
|
Fejes Zoltánné |
mentor/tanár |
|
Csizovszki Dávid |
szociológus |
|
Tesch Tibor |
mentor/szociálpedagógus |
|
Csizovszkiné Szabó Erzsébet |
pszichológus |
|
Rosta Jánosné |
gyógypedagógus |
|
Major Andrea |
menedzser |
|
Kutorvácz Kitti |
szociológus |
|
Horváth-Csizovszki Veronika |
védőnő |
|
Inczédi Tamás |
Önkéntes/esélyegyenlőségi |
|
Schubert Dávid |
Önkéntes/esélyegyenlőségi |
|
Nagy Ádám |
Önkéntes/esélyegyenlőségi |
|
Nagy Tünde |
Önkéntes/esélyegyenlőségi |
|
Erdősi Gyula |
Önkéntes/esélyegyenlőségi munkatárs |
|
Csizovszki Barnabás |
igazgatásszervező |
|
Máté Judit |
pénzügyi vezető |
|
Czetin Zsuzsa |
Mentor/tanár |
|
Schaul Árpádné |
szociálpedagógus |
|
Lajtai Krisztina |
gyógypedagógus |
|
Máté Beatrix |
gyógypedagógus |
|
Tóthné Varga Izolda |
gyógypedagógus |
|
Németh László |
szociálpedagógus |
A program bemutatása (német nyelven):
Bemutatja: Peter Hecht programmenedzser
Arbeitsassistenz für Menschen mit geistiger Behinderung
und Lernschwierigkeiten . Lebenshilfe NÖ
Zielgruppe
Personen mit geistiger Behinderung
Personen mit Lernschwierigkeiten
Kurzbeschreibung
Hilfe bei der Erlangung eines Arbeitsplatzes und dem Erhalten
von Arbeitsplätzen
Bezirke
Wr. Neustadt Stadt, Neunkirchen, Mödling, Baden
Träger
Lebenshilfe Niederösterreich
2700 Wiener Neustadt, Viktor-Kaplan-Straße 2
Tel: 02622/21601, Fax: 02622/21601-30
E-Mail: geschaeftsfuehrung@noe.lebenshilfe.at
Internet: www.noe.lebenshilfe.at
Részletesebben: Internet: www.noe.lebenshilfe.at; http://www.integration-noe.at/ illetve http://www.tsw-equal.info/german/nach%20der%20schule.pdf
A program folytatása:
Hidegség-Marika Panzió különterme
Program megnevezése: Látogatás EQUAL helyszínre (
Program helyszíne:VasMegyei Munkaügyi Központ (9700 Szombathely, Hunyadi u.45. )
Program időpontja: 2011. március 24.
Jelen vannak:
Sorszám |
Név |
Státusz/fogl. |
Nagy Tamás |
Projektmenedszer/tanár |
|
Csizovszki Sándor |
Szakmai vez./szoc.politikus |
|
Inczédiné Karácsony Andrea |
mentor/ szociálpedagógus |
|
Illés Sarolta |
mentor/gyógypedagógus |
|
Fejes Zoltánné |
mentor/tanár |
|
Csizovszki Dávid |
szociológus |
|
Tesch Tibor |
mentor/szociálpedagógus |
|
Csizovszkiné Szabó Erzsébet |
pszichológus |
|
Rosta Jánosné |
gyógypedagógus |
|
Major Andrea |
menedzser |
|
Kutrovácz Kitti |
szociológus |
|
Horváth-Csizovszki Veronika |
védőnő |
|
Inczédi Tamás |
Önkéntes/esélyegyenlőségi |
|
Schubert Dávid |
Önkéntes/esélyegyenlőségi |
|
Nagy Ádám |
Önkéntes/esélyegyenlőségi |
|
Nagy Tünde |
Önkéntes/esélyegyenlőségi |
|
Erdősi Gyula |
Önkéntes/esélyegyenlőségi munkatárs |
|
Csizovszki Barnabás |
igazgatásszervező |
|
Máté Judit |
pénzügyi vezető |
|
Czetin Zsuzsa |
Mentor/tanár |
|
Schaul Árpádné |
szociálpedagógus |
|
Valkó Gabriella |
pedagógus |
|
Máté Beatrix |
gyógypedagógus |
|
Tóthné Varga Izolda |
gyógypedagógus |
|
Németh László |
szociálpedagógus |
A program megnevezése: FIT és RIC programok ismertetése
A programot bemutatja: Marótiné Nagy Helga FIT-vezető
Lényege:
Mit nyújt a FIT? (Foglalkoztatási Információs Tancásadó)
Kiket fogad a FIT?
Mi található a FIT-ben?
A megváltozott munkaképességű álláskeresők, fogyatékkal élők és családtagjaik, egészségi problémával élő fiatalok az önálló életvitelhez szükséges információért kereshetik fel a Rehabilitációs Információs Centrumot (RIC). Lehetőséget biztosít a centrum, az egészségi állapotnak, érdeklődésnek, képességeknek megfelelő szakmák, munkakörök, képzési irányok meghatározására, a pályaorientációra,pályakorrekcióra és a karriertervezésre egyaránt.
Milyen információkat talál a RIC-ben?
Választ kaphat arra, hogy …
Tudnivalókat kaphat a
A program folytatása:
Sopron-Jégverem Étterem
Program megnevezése: Nemzetközi Konferencia
Időpont: 2011. május 30-31.
Helyszín: Nyugat-magyarországi Egyetem
Jelen vannak:
Projektmenedzsment:
Díszvendég:
Dr. Fodor Gábor Sopron Megye Jogú Város Polgármestere
Helyi partnerszervezetek képviselői:
Soproni Kirendeltségű – Vargháné Horváth Katalin
Előadók: ld. a mellékelt véglegs meghívó szövegét
Helyi médiák képviselői (Helyi Téma, Kisalföld, Pulzus TV, Sopron TV;
Egyéb résztvevők: (ld. mellékelt jelenléti ívek)
Összefoglaló:
A Nemzetközi Konferenciához méltó helyszínen (Nyugat-magyarországi Egyetem Közgazdasági Tanszék)i tudtuk konferenciánkat megszervezni. Konferencián sikerességét jelzi, hogy személyes jelenlétével és megnyitó szavaival üdvözölte konferenciánkat Dr. Fodor Tamás polgármester (Sopron MJV) Nagyon fontos, hogy a meghívott hazai és külföldi partnerszervezetek mindannyian képviseltették magukat, valamint az a tény, hogy a konferencia mindkét napján 40-50 fő szakember folyamatos részvételével tarthattuk meg az előadásokat. Három olasz és három magyar előadás hangzott el, melynek értését professzionális szinkrontolmácsolás segítette a magyar illetve külföldi résztvevők számára.
Előadók és előadások 1)Fodor Gábor mentálhigiénés szakember (Wekerle Sándor Alapkezelő); Téma: Az esélyteremtés lehetőségei a fogyatékossággal élők számára; 2)dr.Szőke László főosztályvezető (Nemzeti Erőforrás Minisztérium, Szociális, Család és Ifjúságügyért Felelős Államtitkárság); Téma: A fogyatékosságügyi politika változó koncepciója;3)Pordán Ákos ügyvezető igazgató (Kézenfogva Alapítvány); Téma:A Kézenfogva Alapítvány projektjeinek szerepe a fogyatékkal élők esélyegyenlőségének növelésében; Civil szervezetek sajátos lehetőségei a sérültek esélyeinek pozitív irányú alakításában;4) Chiara Samarati:Téma:A hálózati munka és az olaszországi gyermekek esélyegyenlősége 5) Angelo Chiodi:Téma:A fogyatékkal élők munkába való integrációja Olaszországban Stefano Petrolini:Téma:Az oktatás, mint a társadalmi egyenjogúság eszköze;
Az előadások nagyobb részének vázlatait a periodika füzetek későbbi számaiban nyomtatott formában is megjelentetjük, s közzé tesszük.
A konferencia mellé szervesen kapcsolódva, más helyszíneken Esélyegyenlőségi Napot szerveztünk, nyitottan a város lakossága, a város középiskolásai felé. A „hallhatatlanság” – siketek és nagyothallók élete ( a jelbeszéd, mint kommunikáció); A Széchenyi István Gimnáziumban 60-80 fős hallgatóság előtt, Nagy Tamás projektmenedzser beszélgetőpartnerei voltak Vass Csaba kerekesszékes pszichológus és Weisz Fanni siket fotómodell. A Liszt Ferenc Konferencia és Kulturális Központban pedig a „Láthatatlan” kiállítás a „kézzelfogható” művészetért címmel látássérültek tárlatvezetése volt. Hosszú sorokban várakozva, több száz, elsősorban középiskolás fiatal vett részt ezen a nagysikerű programon is.
A konferenciát két partnerintézményből felkért fogyatékos fiatalokból és felnőttekből álló kulturális műsorával nyitottuk és zártuk.
A külföldi vendégeinkkel az első nap délutánján ellátogattunk a Páneurópai Piknik Emlékhelyre, a záró napon pedig a Soproni Városháza dísztermében Abdai Géza Alpolgármester állófogadásán vehettünk részt.
Az események nagy részéről, az írott sajtó ( Kisalföld, Helyi Téma Soproni Honlap) korrekten beszámolt, valamint a helyi két televízió (Pulzus TV, Sopron TV) komoly összeállítást készítettek.
Az olaszországi partnerekkel pedig egyeztetésre kerültek a júniusban esedékes olaszországi tanulmányút szakmai programigénye, valamint a két 1-1 napos, ősszel szervezendő nemzetközi szeminárium tematikája, valamint az az igény, amiben olaszországi partnereinktől az olaszországi jó gyakorlatok írott bemutatását kértük.
Program megnevezése: Nemzetközi Tanulmányút-Olaszország
Időpont: 2011. június 19-24;
Cél: a sérültek esélyegyenlőségét segítő olaszországi modell-intézmények megismerése
Útvonal:SOPRON-VERONA-GARDESANO-MILÁNÓ-CARPI-BOLOGNA-SOPRON
Szálláshely:Hotel Centro Tursitico Gardesano
Jelen vannak:
Projektmenedzsment:
Egyéb résztvevők:
Csoportlétszám: 25 fő
Összefoglaló:
Utazásunk fő célja négy konkrét szakmai program megvalósítása (intézménylátogatás), melyhez társultak még a szálláshelyen, projektmegvalósítók körében megtartott szemináriumok illetve a június hó végi workshop programok (ld. azok összefoglalói) Kiegészítő programoknak tekinthetjük a kulturális programokat (Verona, Milánó, Carpi, Bologna), melyekre a szakmai programok mellett nagyon kevés időt tudtunk szánni
Szakmai látogatások:
ad 1) A nagymúltú intézményben kb. 160 fő autista fiatal munkára való felkészítésével foglalkoznak 6 éves rendszerben. Módszereik között megtalálható minden, amit az autisták hazai fejlesztésében is használunk (ingerszegény környezet, speciális jelrendszer használata), de a memóriájukra építő módszerek is (nyelvtanulás, informatikai oktatás, elektronikus robottechnika)
ad 2 Ez egy halmozottan sérültek ellátásával foglalkozó szociális intézményben. Az intézmény 40 fő bentlakásos elhelyezését biztosítja rendkívül barátságos környezetben egy nemrég adományba kapott, kastély jellegű épületben.
ad 3) A város és környékének közép és halmozottan súlyos fiatal felnőttek napközbeni ellátását biztosító modern intézmény, ahol rendkívül jó hangulatban (szakemberek és ellátottak közötti szeretet-kapcsolat) folyik egy, alapvetően kreativitásra építő nappali munkafoglalkoztatás, amihez szervesen társulnak az egyéb, elsősorban művészetű jellegű foglalkozások: festőművész irányításával festészet, keramikus vezetésével eladható dísztárgyak készítése, színművészek irányításával színház működtetése próbateremmel, kellékekkel és nagy színházteremmel.
ad 4) Megváltozott munkaképességű, közép és súlyos értelmi fogyatékos fiatalok és felnőttek védett munkahelye, ahol nagy munkacsarnokokban különböző cégek számára való bedolgozások, elsősorban összeszerelési munkavégzés történik. Lényeg az értelmes foglalkoztatás, a minőségi munkavégzés, de nem a teljesítmény-kényszer.
Az intézményekben kapott nyomtatott szakmai anyagok lényeges részeit, azok lefordítását követően vagy a periodika füzetek következő számaiban, vagy a készülő „Jó gyakorlatok” gyűjteményben nyomtatott formában is megjelentetjük
Az intézményekben tett látogatásokon készült fotósorozatot CD-re írva mellékeljük;
PROGRAM MEGNEVEZÉSE: PROJEKTZÁRÓ KONFERENCIA
Program időpontja: 2012. január 19. 14.00-16.00;
Program helyszíne: Jégverem Étterem
Meghívottak:
A projekt legfontosabb adatai:
Mottó:
Olyan világot szeretnénk, ahol mindenki számára nyílik esély a méltóságteljes, emberi életre!
Az Alternatívák Alapítvány és konzorciumi partnere, a „Soproni Tigrisek” Sport Egyesület 2010.09.01-től folyamatosan valósította a TÁMOP-5.5.1/A-10/1-2010-0008-as azonosítószámú „Esélyt az esélyteleneknek c. programját és kitűzött céljait a fogyatékossággal élők és hátrányos helyzetű személyek esélyegyenlőségének javítására.
A partnerek pályázati vállalásaikat az alábbi projektelemek megvalósításával teljesítették:
A/ 25 fős elsődleges célcsoport (roma/hátrányos helyzetű, mozgássérült, siket-és nagyothalló, értelmileg sérült) fiatal fejlesztése és önérvényesítésre való felkészítése:
1) Digitális esélyegyenlőségi képzés (150 órás tréning);
2) Személyiségfejlesztés (pszichológusi fejlesztés; mentorok egyéni életút-kísérése);
3) Szakemberekkel való találkozók szervezése (előadások, egyéni és csoportok érdekek védelme; autonómia és demokrácia alapelemei
B/Szakemberek képzése, továbbképzése:
1)Mentorok és önkéntesek képzése (felkészítő szeminárium, tréningek, work-shop találkozók, esélyegyenlőségi szeminárium-sorozat;hazai és nemzetközi tanulmányutak, nemzetközi szemináriumok)
2)Esélyegyenlőségi előadások helyi szakembereknek (oktatási és szociális intézmények szakemberei, partnerszervezetek, civil szervezetek)
3)Nemzetközi konferencia (nyitott, közös)
C/Döntéshozók és humán szakemberek érzékenyítése:
1)Szemináriumok, előadások,
2)EU Parlament látogatása
D/Társadalmi küldetés:
1)Média-Sajtó – Tájékoztatás/Nyilvánosság
2)Esélyegyenlőségi iroda információs pontként való működtetése,
3)Kiegészítő programok szervezése:
-Esélyegyenlőségi nap (Nemzetközi konferencival párhuzamosan a város több helyszínén)
-AROMA vándorkiállítás
-Strasbourg: EU Parlament meglátogatása (szakemberek, döntéshozók, önkormányzati vezetők)
-Ételosztási programsorozat szervezése az esélyegyenlőségi irodában
A projekt-időszak zárása: 2012. február 29.
ÖNKORMÁNYZATTAL VALÓ EGYÜTTMŰKÖDÉS TERÜLETEI VOLTAK:
A program menete.