Alternatívák Alapítvány

9423 Ágfalva, Fenyő utca 24.

Az Alapítványról

Alapító okirat

Támop 5.5.1 Projekt adatai

Projekt Események

Projekt Összefoglaló


Hasznos programok

Felolvasó Programok

Képernyő nagyító programok


Vissza azAlapítvány oldalára

ÖSSZEFOGLALÓ A PROJKETRŐL

   A projekt megvalósítását nagy lendülettel kezdtük 2010. 09.01-el megkötöttük a munka-, ill.megbízási szerződéseket (projektmenedzser, pénzügyi vezető, szakmai vezető) valamint a projekt megvalósítókkal kapcsolatos vállalkozási szerződéseket (pszichológus, informatikus, mentorok), valamint ugyanezen dátummal bérleti szerződést kötöttünk egy helyi iskolával egy esélyegyenlőségi iroda bérléséről és megnyitásáról.
2010. 09.15-én a projektmenedzsment, a mentorok, a potenciális önkéntesek és néhány külső szakember illetve civil szervezet képviselőinek jelenlétében megtartottuk az „I.Workshop-találkozót”, melyen a projektmenedzser és a szakmai vezető részletesen ismertette a pályázat célját és fő feladatait, valamint a szerződésben vállalt feladatok kerültek egyeztetésre. A szakmai vezető elektronikus formában átadta a mentoroknak és a pszichológusnak a célcsoportra vonatkozó javasolt szakmai dokumentáció-mintát. A 2010.10.27-én, a 2010.11.30-án valamint a 2010.12.15-én megtartott havi Workshop-okon elsősorban a különböző sérültséggel élő célcsoportokkal kapcsolatos szakmai egyeztetések történtek.
2010.11.04-én került sor a projektmegvalósítók „Felkészítő szemináriumára”, ahol fogyatékosság-típusonként egy-egy helyi szakember tartott a célcsoportról rövid tájékoztatást, majd azt kerestük, hogy melyek lehetnek számukra a legfontosabb esélyegyenlőségi kérdések.
Párhuzamosan zajlott az önkéntesek toborzása (célzott meghívással, nyilvános-meghirdetéssel/plakát/), kiválasztása (11.19.) és a velük való önkéntes szerződés megkötése (11.23.).
A szakemberekre vonatkozó vállalt képzéseink közül egy felnőttképzési cég megbízásával sikeresen lebonyolódtak az „Asszertív tréning mentoroknak”(11.8-10;), illetve a „Bentlakásos csapatépítő tréning önkénteseknek”(11.26-28;) és a „Konfliktuskezelő tréning önkénteseknek” (11.29-30;) c. tréningek. Az ”Internethasználati képzés mentoroknak” c. képzés novemberre és decemberre tervezett képzései megtörténtek. A képzés 2011.02.28-án zárul.

2010.12.15-én került sor az, első sikeres Equal-helyszín meglátogatására a Sopronkőhidai Büntetésvégrehajtási Intézetben, a másodikra, 2011. január 21-én az ausztriai Wiener Neustadtban.

2011. január 17-én megkezdtük a heti rendszerességű esélyegyenlőségi szeminárimokat, egymástól függetlenül, mind a menedzsent és szakmai  megvalósítók, mind pedig külön az önkéntesek részére. Ezen szemináriumok egy részére külső szakembereket hívunk meg előadónak.

2011. január 17-21-ig került sor a mentorok internethasználati képzésének januárra tervezett képzéseire ugyanazon a helyszínen.

Az elsődleges fogyatékos célcsoport (25 fő különböző  fogyatékossági típusokból ill. hátrányos helyzetűek) kiválasztása és a velük való szerződéskötés megtörtént. A szakemberek végzik a célcsoport mentorálását, pszichológiai felmérését és egyéni megsegítését. A velük való találkozások többnyire az esélyegyenlőségi irodában zajlanak.
Az önkéntesek nagyobb része fiatal diplomásokból került ki. Feladatukat komolyan veszik, a képzéseken és a szakmai találkozók nagy részén jelen vannak. Az esélyegyenlőségi iroda működtetése három szakmai csoport által történik. Itt zajlanak a menedzsment szakmai tárgyalásai, az adminisztráció valamint mentorok és a pszichológus kliensekkel való találkozásai. Az önkéntesek általi ügyeleti időt (mely az iroda előtt kifüggesztése került) egy olyan nyitvatartási rendszerben szerveztük meg, hogy vasárnap kivételével minden nap két-két órában nyitva legyen a tágabban értelmezett célcsoportok és a nyilvánosság számára.
Ezen kívül elkészült a kommunikációs tevékenység imázselemzése, a projekt honlap (www.alternativak.sopron.hu), és elkezdődött a periodika-füzetek havi kiadása. október végére lebonyolódott az irodai eszközök és bútorzat eszközbeszerzése. December 1-el Sopron MJV önkormányzatának döntése alapján megkötött új bérleti szerződés nyomán, az esélyegyenlőségi iroda a tényleges működése szempontjából kedvezőbb helyre (centrum, akadálymentesített helyszín) költözött.
A programokról, képzésekről, egyéb projekt-eseményekről írásos emlékeztetőt valamint többnyire minden eseményről fotókat is készítünk, melyek részben a nyilvánosság számára  szánt periodika füzetek, valamint a projekt-honlapra felkerült anyagok alapjait is képezik. Az eseményeken való részvételüket a résztvevők minden esetben aláírásukkal igazolják.
Összességében elmondható, hogy a pályázatban tervezett programok a pályázati ütemterv szerint  sikeresen megvalósultak.  Ezen PEJ-el párhuzamosan zajlik az első Időközi Kifizetési Igény benyújtása is a Főpályázó részéről, valamint néhány változásbejelentés is.

Gannt-tól való eltérések:

Ütem szerint.


Projektünk legaktívabb időszaka valósult meg 2011.január 23. és 2011. július 23 között. A Gantt-diagramtól való eltéréseket a 4. sz. változás-bejelentőn közöltük, a valóságban azonban az alábbi programelemek tekintetében attól is eltértünk (erre vonatkozóan a most benyújtandó IPEJ-el párhuzamosan az 5. sz. változásbejelentést is benyújtjuk):1) Equal-látogatások: 2011. február vége helyett csak 2011. március 24-el zárultak. 2) Speciális képzési tematika kidolgozása 2011. február vége helyett csak 2011. április elejére készült el, s ehhez kapcsolódva 3) a célcsoport számára szervezett Digitális esélyegyenlőségi képzés 2011. május vége helyett csak 2011. június 18-án zárult. 4) A nemzetközi konferencia szervezése projekt-elem 2011 április vége helyett 2011. május 31-el sikeresen megvalósult. – Ugyancsak a Gantt-diagramtól eltérőek(de még változás-bejelentőn eddig nem jelzettek) az alábbiak: Az olaszországi tanulmányút 2011. április vége helyett 2011. június 19-24-ig valósult meg; Az Esélyegyenlőségi Kézikönyv megjelentetését március vége helyett november végére, a hálózatos együttműködések hatékonyság-optimalizálása nemzetközi gyakorlat átvétele-szeminárium sorozatot pedig július vége helyett november végére szeretnénk csúsztatni.(indoklásokat ld. 5. sz. változás-bejelentőn). A többi program-elem ütemtervünkkel összhangban valósult ezen időszakban.

Az első IPEJ-ben már jeleztük, hogy 2010 december 1-el Sopron MJV önkormányzatának döntése alapján megkötött új bérleti szerződés nyomán, az esélyegyenlőségi iroda a tényleges működése szempontjából kedvezőbb helyre (centrum, akadálymentesített helyszín) költözött. A szükséges átalakításokat követően 2011. február 1-én, nagy nyilvánosság előtt került sor az új iroda megnyitására, mely egyben alkalmas volt a nyilvánosság előtti projektnyitóra és részletes projekttájékoztatóra (plakát, helyi és regionális tv, rádió, helyi lapok). Ettől kezdve intenzívvé vált az előző ősszel képzett önkénteseink munkája, mely a rendszeres irodai nyitvatartások időtartama alatt a lakosság folyamatos tájékoztatását, az esélyegyenlőségi esetfelvételeket jelenti. A felvett esetek megoldásában (pályázati vállalásunkon túlnyúlóan) igyekszünk segíteni, közvetíteni, katalizáló szerepet betölteni az egyének, a családok és a hivatalok között.
2011. március 24 került sor a 3. Equal-helyszín meglátogatására, melynek keretében a szombathelyi Munkaügyi Központ/Munkaügyi Kirendeltségen az általuk profin kidolgozott integrált munkaerő-piaci szolgáltató rendszer kialakításával ismerkedtünk meg.

Folytatódtak a havi rendszerességű workshop, illetve heti rendszerességű szemináriumi foglalkozásaink a menedzsment illetve az önkéntesek számára, valamint elkezdődtek a szakemberek számára tartandó szemináriumok, a HR-esek és munkáltatók számára tartandó előadások, illetve találkozások szervezése a célcsoport és a helyi szakemberek között elnevezésű program-elemek. Ezek mindegyikéről, azok tartalmáról emlékeztető feljegyzések és jelenléti ívek készültek.
A Periodika-füzetek utolsó számainak megjelentetése, szerződéses partnerünknél való súlyos betegség miatt csúszik, de továbbra is, minden szám megjelentetését tervezzük. Honlapunk (www.alternativak.sopron.hu) folyamatosan frissül és követi a változásokat. Igyekszünk azon a projekttel kapcsolatos összes lényeges programról és eseményről beszámolni.
Az alábbiakban, az időszak három kiemelkedő program-elemét részletesen is bemutatom:
Nemzetközi Konferencia: SOPRON-2011.május 30-31: Méltó helyszínen (Nyugat-magyarországi Egyetem Közgazdasági Tanszék)i tudtuk konferenciánkat megszervezni. Sikerességét jelzi, hogy személyes jelenlétével és megnyitó szavaival üdvözölte konferenciánkat Dr. Fodor Tamás polgármester (Sopron MJV) Nagyon fontos, hogy a meghívott hazai és külföldi partnerszervezetek mindannyian képviseltették magukat, valamint az a tény, hogy a konferencia mindkét napján 40-50 fő szakember folyamatos részvételével tarthattuk meg az előadásokat. Három olasz és három magyar előadás hangzott el, melynek értését professzionális szinkrontolmácsolás segítette a magyar illetve külföldi résztvevők számára. Előadók és előadások 1)Fodor Gábor mentálhigiénés szakember (Wekerle Sándor Alapkezelő); Téma: Az esélyteremtés lehetőségei a fogyatékossággal élők számára; 2)dr.Szőke László főosztályvezető (Nemzeti Erőforrás Minisztérium, Szociális, Család és Ifjúságügyért Felelős Államtitkárság); Téma: A fogyatékosságügyi politika változó koncepciója;3)Pordán Ákos ügyvezető igazgató (Kézenfogva Alapítvány); Téma:A Kézenfogva Alapítvány projektjeinek szerepe a fogyatékkal élők esélyegyenlőségének növelésében; Civil szervezetek sajátos lehetőségei a sérültek esélyeinek pozitív irányú alakításában;4) Chiara Samarati:Téma:A hálózati munka és az olaszországi gyermekek esélyegyenlősége 5) Angelo Chiodi:Téma:A fogyatékkal élők munkába való integrációja Olaszországban Stefano Petrolini:Téma:Az oktatás, mint a társadalmi egyenjogúság eszköze;   Az előadások nagyobb részének vázlatait a periodika füzetek későbbi számaiban nyomtatott formában is megjelentetjük, s közzé tesszük. - A konferencia mellé szervesen kapcsolódva, más helyszíneken

Esélyegyenlőségi Napot szerveztünk, nyitottan a város lakossága, a város középiskolásai felé. A „hallhatatlanság” – siketek és nagyothallók élete ( a jelbeszéd, mint kommunikáció); A Széchenyi István Gimnáziumban 60-80 fős hallgatóság előtt, Nagy Tamás projektmenedzser beszélgetőpartnerei voltak Vass Csaba kerekesszékes pszichológus és Weisz Fanni siket fotómodell. A Liszt Ferenc Konferencia és Kulturális Központban pedig a „Láthatatlan” kiállítás a „kézzelfogható” művészetért címmel látássérültek tárlatvezetése volt. Hosszú sorokban várakozva, több száz, elsősorban középiskolás fiatal vett részt ezen a nagysikerű programon is. - A konferenciát két partnerintézményből felkért fogyatékos fiatalokból és felnőttekből álló kulturális műsorával nyitottuk és zártuk. - A külföldi vendégeinkkel az első nap délutánján ellátogattunk a Páneurópai Piknik Emlékhelyre, a záró napon pedig a Soproni Városháza dísztermében Abdai Géza Alpolgármester állófogadásán vehettünk részt. - Az események nagy részéről, az írott sajtó (Kisalföld, Helyi Téma Soproni Honlap) korrekten beszámolt, valamint a helyi két televízió (Pulzus TV, Sopron TV) komoly összeállítást készítettek. - Az olaszországi partnerekkel pedig egyeztetésre kerültek a júniusban esedékes olaszországi tanulmányút szakmai programigénye, valamint a két 1-1 napos, ősszel szervezendő nemzetközi szeminárium tematikája, valamint az az igény, amiben olaszországi partnereinktől az olaszországi jó gyakorlatok írott bemutatását kértük.
Olaszországi Szakmai Tanulmányút: 2011. június 19-24.:

Utazásunk fő célja négy konkrét szakmai program megvalósítása (intézménylátogatás), melyhez társultak még a szálláshelyen, projektmegvalósítók körében megtartott szemináriumok illetve a június hó végi workshop programok (ld. azok összefoglalói) Kiegészítő programoknak tekinthetjük a kulturális programokat (Verona, Milánó, Carpi, Bologna), melyekre a szakmai programok mellett nagyon kevés időt tudtunk szánni;Szakmai látogatások: 1)MILÁNÓ: http:// www.enaiplombardia.it/; 2)CARPI:http://www.nazareno-coopsociale.it/; 3)CARPI:  www.cfpmorphe.it 4) BOLOGNA:http://www.opimm.it
ad 1) A nagymúltú intézményben kb. 160 fő autista fiatal munkára való felkészítésével foglalkoznak 6 éves rendszerben. Módszereik között megtalálható minden, amit az autisták hazai fejlesztésében is használunk (ingerszegény környezet, speciális jelrendszer használata), de a memóriájukra építő módszerek is (nyelvtanulás, informatikai oktatás, elektronikus robottechnika)
ad 2 Ez egy halmozottan sérültek ellátásával foglalkozó szociális intézményben. Az intézmény 40 fő bentlakásos elhelyezését biztosítja rendkívül barátságos környezetben egy nemrég adományba kapott, kastély jellegű épületben.
ad 3) A város és környékének közép és halmozottan súlyos fiatal felnőttek napközbeni ellátását biztosító modern intézmény, ahol rendkívül jó hangulatban (szakemberek és ellátottak  közötti szeretet-kapcsolat) folyik egy, alapvetően kreativitásra építő nappali munkafoglalkoztatás, amihez szervesen társulnak az egyéb, elsősorban művészetű jellegű foglalkozások: festőművész irányításával festészet, keramikus vezetésével eladható dísztárgyak készítése, színművészek irányításával színház működtetése próbateremmel, kellékekkel és  nagy színházteremmel.
ad 4) Megváltozott munkaképességű, közép és súlyos értelmi fogyatékos fiatalok és felnőttek védett munkahelye, ahol nagy munkacsarnokokban különböző cégek számára való bedolgozások, elsősorban összeszerelési munkavégzés történik. Lényeg az értelmes foglalkoztatás, a minőségi munkavégzés, de nem a teljesítmény-kényszer.

Az intézményekben kapott nyomtatott szakmai anyagok lényeges részeit, azok lefordítását követően vagy a periodika füzetek következő számaiban, vagy a készülő „Jó gyakorlatok” gyűjteményben nyomtatott formában is megjelentetjük; Az intézményekben tett látogatásokon készült fotósorozatot CD-re írva mellékeljük;
Célcsoport képzési programja: 2011. Digitális április11. és június 18. között ( 5 x 6 nap x 5 óra), egy csoportban, két profi képzést-vezető szakember irányításával került sor az előző IPEJ-ben már bemutatott, elsősorban fogyatékosok különböző csoportjaiból álló célcsoport 150 órás képzésére. A célcsoport tagjai alapvetően mindannyian pozitíven viszonyultak a képzéshez. Szívesen vettek azokon részt. Ezt támasztja alá a szinte 100 %-os részvételi arány és az a tény, hogy lemorzsolódás nem volt. Egy-egy kimaradást, többletfeladat vállalásával pótoltak. Ezen időszakban nagyon jó kapcsolat alakult ki, mentorok, kliensek és a képzést vezető informatikus szakemberek között. A siketet és nagyothalló célcsoport tagjai különleges bánásmódot igényeltek. Számukra nem volt elég az írott vagy szájról olvasással való kommunikáció: gyakorlatilag végig jelnyelv-tolmács biztosításával kommunikáltunk velük. Talán ők voltak a leghálásabbak. Az oktatási időszakokon túl is minden percet megragadtak, hogy számítógép mellé kerülhessenek. Jó volt, hogy a projekt részben étkezési támogatással, részben pedig közvetlenül a célcsoportnak átnyújtható képzési támogatással motiválta klienseinket. Jó volt az  is, hogy ebben az időtartamban elkezdődtek a találkozók a célcsoport  tagjai és  a helyi szakemberek között.


Ebben a időszakban néhány, már korábban elindult  projekt-elem folytatása és  néhány  teljesen önálló projekt-elem megvalósítása történt.Ezek:

1)„Találkozók szervezése a célcsoport és a helyi szakemberek között” - Folytatódott a 9 alkalomból álló,már tavasszal elkezdődött programsorozat. Alkalmanként a célcsoportunk más-más fogyatékossági csoportjának gondkörét beszélgettük a fiatalokkal. A beszélgetések az alábbi témakörökben zajlottak: előítéletek, negatív sztereotípiák, másság, szegregáció,szociális helyzet, önsorsrontás, szakmatanulás, munkahelyi kilátások, önelfogadás, önérvényesítés módszerei, lehetőségei; A találkozók oldott, jó hangulatban zajlottak. A fiatalok szívesen vettek részt ezeken a találkozókon, sőt csoportbeli társaikat is elhívták. A tematikus beszélgetések mellett minden alkalommal szellemi és sport-jellegű, mozgásos vetélkedőkkel egészült ki a program.

2)„Esélyegyenlőségi szeminárium a helyi szakemberek számára”-A 15 alkalomból álló, nagyon sikeres programsorozatra meghívást kaptak a soproni és a környékbeli falvak pedagógusai, szociális szakemberei és önkormányzati dolgozói. A találkozók általában két részből álltak. Általában egy szakmai menedzsementhez tartozó, vagy egy külső, meghívott  előadó előadását egy komoly szakmai eszmecsere követte. A program sikeres volt a szakemberek körében. Sikerült a sérültek esélyegyenlőségének ügyére fókuszálni és a problémák megoldásának katalizátorává válni.

3)„Esélyegyenlőségi előadások szervezése a helyi döntéshozók és munkaadók számára”- Az 5 alkalomból álló programsorozaton valóban részt vettek önkormányzati vezetők, polgármesterek, alpolgármesterek, valamint intézmények és vállalatok, vállalkozások döntési helyzetben lévő tagjai. A projektünk bemutatásán túlmenően közvetlenül sikerült számukra bemutatni a sérültek esélyegyenlőségével kapcsolatos, még  meg nem oldott problémákat, s ígéreteket kaptunk azok orvoslására. Nem egy esetben konkrét és kidolgozott javaslatokkal is éltünk. 

4)„Előadássorozat a helyi munkáltatók HR menedzserei számára” -E 9 alkalomból álló programsorozat a munkáltatók sérültek irányába való érzékenyítését tűzte ki célul.  A találkozók egy részén jelen volt a helyi Munkaügyi Kirendeltség vezetője is, aki konkrét adatokkal egészítette ki tájékoztatásainkat. Alapvető és fő téma a törvényi változások kapcsán a rehabilitációs járadék fizetésének elkerülési lehetősége volt. Mindent megtettünk azért, hogy a sérültek munkahelyi integrációját társadalmi felelősségből is vállalják az elsődleges munkaerőpiacon.

5)„Hálózatos együttműködések nemzetközi gyakorlat átvétele – nemzetközi szeminárium sorozat” -Novemberben és december elején került sor a két alkalomból álló programsorozatra, melyet rangosan, nemzetközi elvárásoknak megfelelő színvonalon szerveztünk egy exluzív helyszínen a Soproni Erdészeti Múzeum egyik előadótermében. Témakörök:ismerkedés, rövid bemutatkozás,magyar szakembercsoport olaszországi tanulmányútján meglátogatott intézmények  szerzett tapasztalatok ( értékelés;  hazai adaptálás esélyeinek mérlegelése)olasz partnerek által ismertetett új, a sérült személyek esélyegyenlőségével kapcsolatos programmodellek értékelése ( hazai adaptálás esélyeinek mérlegelése),az addig magyar nyelvre  lefordíttatott  nemzetközi jó gyakorlatok összegyűjtése és értékelése; A találkozó olasz vendégei voltak: Angelo Chiodi és Marilena Corradini illetve Chiara Benagli és Martina Caviccioli.

6)Egyéb a projektet kiegészítő  esélyegyenlőségi programjaink ebben az időszakban:
I./AROMA-Színek, képek és arcok a romák világából a Deák téren (2011. augusztus 17.)-A Törökfürdő Kulturális Alapítvány a Magyarországi Roma Galéria Egyesülettel együttműködésben fő szervező volt az Alternatívák  Alapítvány és aa „Soproni Tigrisek SE”. Szervezésünkben a nyitó rendezvény egy szabadtéri esélyegyenlőségi, lakossági  fórummal egészült ki.
II./45 fő soproni és Sopron-környéki szakember és néhány sérült célcsoporttag szakmai látogatása Strassbourgban;-Cél: EU Parlament működésének megismerése, demokrácia-tanulás lehetősége, sérültek integrációja
III.Ételosztás a soproni Esélyegyenlőségi Irodában: A társadalmi felelősségvállalásból szervezett, 10 alkalomból álló ételosztás-akció egyik alkalma; egyszerre 24 fő tudott étkezni az esélyegyenlőségi irodában; Vendéglátó: az Alternatívák Alapítvány;

7)„Zárókonferencia:2012.január 19.” - Abdai Géza Sopron város alpolgármestere köszöntését követően dr. Payer Erzsébet pszichiáter előadása hangzott el „A drogfogyasztók és függőségben élő személyek reintegrálásának esélyei címmel, majd Csizovszki Sándor szakmai vezető fényképes összefoglalót és értékelőt tartott.Kiemelt vendég volt Weisz Fanni hallássérült szépségkirálynő, akit mint az esélyegyenlőség követét hívtuk meg. A konferencia előtt sajtótájékoztatót tartottunk.